torsdag 24 februari 2022

Ryssland invaderar Ukraina

 Idag är det en mörk dag för världen. 

Putin har bestämt sig och härmed skrivit in sig i historien som den som invaderade ett demokratiskt Europeiskt land, Ukraina. Han hade bestämt sig långt tidigare - men i morse sattes planen i verket. Idag är det en sorgens dag. Jag lider med Ukrainas folk, jag lider med alla de ryssar som inte ville ha krig. Jag lider med alla anhöriga som härmed kommer att få bekräftat att deras anhöriga har dött i kriget. Jag lider med alla i hela världen som på ett eller sätt konkret drabbas av denna aggression.

Hela morgonen har jag följt med tv-utsändningarna. Finlands president, statsminister, utrikesminister och försvarsminister har haft presskonferens. Alla har vägt sina ord, alla har viktiga uppgifter framöver. 

En sorgens dag. Och jag förstår inte varför människor måste döda varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar