onsdag 13 januari 2021

Trettondags-rundan

 För en vecka sedan, onsdagen den 6 januari, firade vi trettondagen. Vi hade 2021-års första riktigt vackra dag! Vi bjöds på vintersol från en blå himmel, 15 minusgrader och den vackraste rimfrosten. Jag fick med mig sambon ut på en riktig långpromenad igenom byn. Vi vandrade iväg till ett av byns nya bostadsområden och sedan gick vi längs en skogsstig till nästa bostadsområde. Det är riktigt roligt att se byn från "det andra hållet", det kändes som en spännande början på det nya året!

Kylan bet i nästippen och solen gnistrade i rimfrosten. Vintersolen förtrollade världen bakom träden.

Jag njöt av solstrålarna, sååå länge sedan vi haft lite sol (de grå molnen hade ju legat parkerade över oss alltför länge, många månader). 





Längs vandringsleden inne i skogen var det så vackert. En kall dag när inte så många var ute på vandring...



Väl ute ur skogen var det så vackert med all rimfrost, men det vackraste var ändå:


... den otroligt ljusblåa himlen! Ack så länge sedan vi hade sett blå himmel (nästan vackrare än solen!).

Jo, det var underbart med rimfrosten också! 

Och solen bjöd på början till en halo-ring. (Visst ser ni solpelarna nere vid marken?)

Här försökte jag zooma in den ena solpelaren som pekade upp mot skyn.


Så vandrade vi hemåt och jag fick 10.000 steg på min stegräknare! 

Så här en vecka efter att jag fotat dessa bilder har vi gråmulet igen (en liten solstrimma dock), nu har vi aningens mera snö samtidigt som gårdagens storm blåste bort all den vackra snön och rimfrosten från träden. För varje timme som går blir det kallare idag, det lär bli årets hittills kallaste dag i morgon. Livet knallar vidare, vi får väl se vad morgondagen bjuder på ....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar