torsdag 7 januari 2021

Maktgalna män och en historisk händelse

 Igår kväll satt jag framför kakelugnen och njöt av värmen medan kölden knäppte i husväggarna. Julgranens ljus lyste och vi satt skönt tillbakalutade och slötittade på tv:n. Jag bläddrade mellan olika tv-kanaler och fastnade på CNN. Jag hade kommit mitt in i en extra nyhetssändning. En stor mängd Trump-anhängare hade börjat tränga sig in i Kapitolium, där kongressen just hade bänkat sig för att godkänna USA:s nästa president! Vad hände? Vad gjorde dom? Vad twittrade Trump om? Var fanns alla poliser och nationalgardet? Jag fattade ingenting.....

Så där satt jag hela halva natten och ömsom kollade CNN, BBC-news osv och läste nyheter från TT. Ett sorgligt, historiskt ögonblick.... Så bestämde jag mig för att försöka sova en stund, jag kunde ändå inget göra för att ställa allt till rätta.... Jag hade sett Bidens lågmälda statsmannamässiga tal till nationen och jag hade sett Trumps egoistiska prat om att han egentligen vunnit, men.... 

Och när morgonen randades satte jag mig framför nyhetsuppdateringarna igen. När så kongressen fastställt presidentvalet bestämde jag mig för att äntligen stänga av tv:n. 

Nattens (eller Washington-dagens) tumult kommer att påverka USA under en lång tid. Det är konstigt när den som säger sig motarbeta fake-news är den som just jobbar med fake-news speciellt för sin följarskara... Och maktgalna stadsledare finns det ju lite överallt i världen när man synar andra mäktiga män. Vissa som fått makt vill inte mista den. Och att denne president nu fredligt lovat att ge över presidentmakten - men att han samtidigt skulle starta en ny kampanj för presidentval om fyra år, det får vi väl ta då. Mycket kan hända på 4 år, hualigen! Fast först måste vi genomlida dessa två ostabila veckor innan den nya presidenten installerar sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar