måndag 11 januari 2021

Frostdimma när solen visar sig en stund

 På söndagen hade vi lätt snöfall hela dagen och till natten tilltog snöandet. När jag vaknade i morse var sambon redan ute med traktorn och schaktade bort den nya snön från vår gårdsväg. Allt efter dagen led började molnen skingras och till slut tittade solen fram! 

Plötsligt blir man ju så glad! Tänk att en liten solstråle kan förgylla ens hela dag!

Molnen började skingras kring middagstid och när molnen gav vika blev det förstås någon grad kallare. Den nya snön låg ny och vacker i träden...

Fram emot 2-tiden på eftermiddagen hade jag möjlighet att gå ut en sväng med kameran. Nu hade  frostdimman dessutom börjat dansa ....

 



Frostdimman var vacker mot skogen! En molnbank mot väster gjorde sig ändå mer och mer påmind, det utlovas mera snö västerifrån till natten och i morgon .....
 

Här ser man solen som snart går ner bakom den där molnbanken (och en snöprick på kameralinsen tyvärr). Jag hade bestämt mig för att gå genom byn och enbart längs upplogade vägar.
 

Ute på stora vägen var det rätt mycket trafik, men den här bilden med dimman och den nedåtgående sol fick jag till. 



Så här i början av januari är dagar inte så långa, men vi går med rask takt fram emot ljusare tider. Idag var den ljusa dagen 5 timmar och 31 minuter lång, med det plussas på med 5 till 10 minuter varje dag så snart är vi framme vid den tidpunkten när vi riktigt märker att dagarna har blivit riktigt ljusa. Helt plötsligt brukar det ske varje år....!

Väl hemma gräddade jag våfflor och den åt vi med hjortronsylt och vispgrädde. Vad hittar man inte på när man blir glad av lite solsken!


1 kommentar:

  1. Så otroligt vackra vinterbilder du visar. Helt sagolikt! Så ser aldrig vintern ut hos mig och det är nog till stor del därför jag avskyr vintern. Kram

    SvaraRadera