onsdag 28 mars 2018

En härligt solig vårvinterdag ute i det fria

Men vilken vacker vårvinterdag vi har haft idag!
Sol från en klarblå himmel och dessutom en sol som värmer.
Trots att nätterna är riktigt kalla så värmer solen dagtid och här hemma är
det behagligt varmt vid stugväggen. 
Idag har jag tillbringat många timmar ute i den fria naturen. 
Jag har njutit av den vita snön, de blåa skuggorna
och så av solen förstås!


Jag beslöt mig nämligen för att följa med sambon ut till ett skogsskifte som vi
har ute på en ö. Nu när vi har så tjock is kan vi köra veden till fastlandssidan 
utan minsta problem. Det är nu vår gamla trotjänare, nämligen
vår samarbetsvilliga arbetsskoter, står till tjänst. Arbetsskotern med släde. 


Vi åkte ut till vår sommarvilla ute vid havet. Sambon hade skotern nere vid
vägen, och jag valde att gå den sista biten fram till vårt hus längs skoterspåret.
Och titta så många vackra skuggor i snön!




Titta vilken figur som satt uppe på taket till den gamla fågelholken!
Ser nästan ut som en liten sälunge... men sälunge ute i skogen... njää....


Väl ute vid vårt sommarparadis flödade solen, det var absolut vindstilla
och här ute visade termometern minus 2 graden (mycket varmare i solen,
ja, och så är det ju alltid kallare ju längre ut i havsbandet du kommer....).



Sambon fräste ut med skotern. Mot ön!


Jag vandrade iväg efter i skoterspåret. Över isen.
Här vände jag mig om och kisade mot solen.




Hit till ön skall jag! Jag tog spåret till vänster.....
och så fortsatte jag att njuta av min promenad.....
och jag var alldeles ensam ute på isen....




Under vintern har havsvattnet stigit och sjunkit, isen har tryckts upp på
stenarna och flödvatten flödat längs stränderna.


Inne mot strandkanten stannade jag inne bland vassen.
Den solen!


 På vissa ställen där snön har rågat upp sig riktigt mycket, där har
vasstråna svårt att synas ovan snön....


Sambon har hunnit köra över ett lass med ved och här kommer han en andra omgång.
Kolla himlen, jag säger bara kolla det blå!



Vi tar ner en stor, yvig och spretig al. När den lastas på lasset
fyllde den hela släden....


Sambon körde ut ur skogen och igenom vassruggen och ut på isen.
"Hoppa på, du får skjuts", ropade han.


Och där satte jag mig, längst fram på släden!
Jag klamrade mig fast och försökte att inte falla av när färden gick
över några stenar och in i några kurvor... Tjohoo!




Snön sprutade från skotermattan och hej-och-hå! det gick undan ute på isen!
Väl tillbaka på fastlandssidan lastade vi av alen och njöt lite mera av
 solen och den friska luften. En örn flög över oss,
men då hade jag inte kameran inom räckhåll....


Så gick jag tillbaka till bilen medan sambon tog skotern och
så styrde vi bilen hemåt.
Jag måste bara få skriva det igen: Vilken härlig vårvinterdag!
Vilken dymmelonsdag! Vilken askonsdag!
Tjohoo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar