tisdag 6 mars 2018

Inlägg i vargdebatten

Inte sedan 1800-talet har det funnits vargar här i våra trakter.
Men nu finns flera vargflockar här längs kustremsan och eftersom här inte 
finns speciellt stora skogsområden kan man lätt konstatera att vi ute på landet bor 
tillsammans med vargar. Under vintern har det diskuterats i olika medier både för
och emot vargen och för det mesta har ordväxlingarna varit häftig och för det
mesta riktigt osaklig. Det finns både "vargälskare" och "varghatare".
Ingen rädder för vargen här.... sjungs det ju i en barnvisa....
I går bestämde jag mig för att åka in i ett s.k."vargrevir". Jag ville inte
möta vargar, inte ens se en varg - men jag var lite nyfiken på var en av dessa
vargflockar rör sig....


Vi behövde inte köra länge innan vi såg vargspår. Här där jag stannade
bilen hade minst två djur gått över den smala vägen. Djuren hade
rört sig från en skog till en annan. Men här ute på
slätten var det inte alls folktomt, här finns flera hus, även djurgårdar.
Dom här spåren var inte dagsfärska, det har snöat lätt i några dagar.
Lite längre fram upptäckte jag däremot nygjorda spår, jag
bestämde mig inte för att stanna bilen....


Djurvännerna, alltså dom som vill ha varg här i trakten, anser att djuren 
enbart tar sjuka och skadade djur. De anser dessutom att de håller tex
hjortar, älgar och rådjur på en lämplig nivå. Många av dessa vargvänner
anser att vargen är utrotningshotad, tilläggas kan att de flesta inte bor i dessa trakter.
Men folk som bor i de s.k. vargreviren är av en helt annan åsikt. De anser att
vargen inte skall vistas i bebyggda trakter nära husdjur, sällskapsdjur och
människor. Idag kan småbarn inte längre leka utomhus och folk är verkligen rädda.
Via EU-bestämmelser har vargen ett mycket start skydd och detta har orsakat
många bekymmer både för folk som bor mitt i vargreviren, dom som
till sommaren måste ha sina husdjur ute på bete men även för dom som ansvarar för
rovdjurfrågorna har det knepigt. Jag anser helt klart att vargen inte skall vistas där vi 
människor bor och tjänar "vårt dagliga bröd". Vargen är ett rovdjur och varken
vi människor,våra husdjur och sällskapsdjur skall vara lovligt byte för en vargflock!
Jag vill kunna vistas ute i naturen utan att vara livrädd för att
bli attackerad av hungriga vargar. Och jag vill inte att något skall hända
innan det är för sent....
Vargskräcken sitter långt in i de nedärvda nervtrådarna, jag vill
verkligen inte ha ett nytt 1800-tal!
 

1 kommentar:

  1. Håller med dig i den frågan det tror jag största delen av alla som bor här gör . Märkte också på FB att dom anslutit sig där i grupper som dom kan föra sin talan i (vargkramarna ) Som sagt då det inte funnits vargar så kan det heller inte ha hänt något ,kramen Nette

    SvaraRadera