onsdag 7 mars 2018

Is i forsen

Häromdagen när jag åkte längs Kyro älv stannade jag för
att fotografera vid en av forsarna i älven. För det mesta låg älven istäkt
och jag såg en och annan fotgängare och snöskoter som körde på isen,
men just vid den här forsen flödade vattnet trots den stränga kylan.
Kylan och det forsande vattnet hade skapat vackra skulpturer av is.







När vattnet lekt sig nerför forsen lugnade vattnet åter ner sig.



I de små virvlarna förrän vattnet lugnade ner sig helt och hållet 
bildades små runda isflak på vattenytan. Tallriksis.
Nu bjöd de små tallrikarna upp till en långsam snurr-dans.
Jag hörde en strömstare som kvittrande flög runt i forsen, 
men den var alltför snabb för min kamera.
Det var minus 10 grader och långt till våren....

2 kommentarer:

  1. WOW vilka fantastiska bilder, så mäktiga de är,
    några liknade hemska huggtänder på en hemsk fisk, hihi . . .
    Så fint att beskåda detta 'live'.
    Ja fy tusan för denna vintern, ni kanske inte får vår förrän till maj.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera