onsdag 21 mars 2018

Stick-in Café

I går inföll vårdagjämningen och vi hade en riktigt kall vinterdag.
Under morgonnatten drog snömolnen in och när jag vaknade i morse
virvlade stora snöflingor i luften. Snötäcket blev påfyllt med ytterligare
5 cm, så nu har vi ca 45 cm snö så där i genomsnitt! Men denna dag har 
ändå fortsatt på ett bästa sätt. För nu skiner solen och det är takdropp!
Lite vårlikt är det allt idag!



Så här veckan före påskveckan har jag hämtat in både videkissor och björkris.
Det fräscha björkriset börjar snart visa färg. Det börjar vara dags för något grön nu,
tycker jag!


I går kväll hade vi stick-in café här i byn. Egentligen inget mer märkvärdigare
än att ett antal damer i olika åldrar samlades vid föreningshuset för att
handarbeta några timmar tillsammans över en kopp kaffe/te. De flesta stickade, några
virkade och jag sydde stramalj. Och så hade vi A som förevisade knyppling.
På bilden ovan visar hon en lätt övningsuppgift hur man jobbar. 
Okej, lätt och lätt.... jo jag tackar jag, men jag fick ändå slutligen koll
på hur man gör.... ja eller borde göra.....



Här är A:s egentliga knypplingsarbete som hon jobbade med under kvällen
samtidigt som hon hur ledigt som helst kunde sitta och prata. 
Imponerande. Jag menar att kunna jobba med detta invecklade mönster,
massor av spolar och samtidigt prata om något helt annat.... 
N, som också knypplar, berättade att hon just nu gör ett jättestort knypplingsarbete.
Jag måste säga att jag är så imponerad av dessa flitiga och tålmodiga damer!

 
Jag hade tagit med mig detta stramaljarbete, som skall bli en kudde.
Den här stramaljen började jag jobba med för omkring 20 år sedan, sedan lades
den i ett skåp där jag plötsligt fann den för någon vecka sedan.
Nu måste jag göra arbetet klart! Inget nytt handarbete innan denna kudde 
pryder soffan!


Jag har sytt mycket i stramalj. Men det var som sagt för många, många år sedan.
Tyvärr är det här ett sådant handarbete som du inte samtidigt kan titta på tv och
försöka sy rätt, nej här gäller god belysning och gott tålamod.
Det var nog därför denna stramalj hamnade längst bak i ett skåp.....

 
 Här två stramaljkuddar som jag har sytt tidigare. Dom har som sagt hängt
med i över 20 år, kanske 25.... Nu blir det nytt stick-in café här i byn
om en månad, så då får jag förhoppningsvis lite mera gjort....


1 kommentar:

  1. Oj knyppling har jag aldrig provat ser alldeles för svårt ut.
    Men stramalj sydde jag för många år sen.
    Vackra kuddar!

    SvaraRadera