söndag 1 april 2018

Halva påskhelgen avklarad

Årets påskhögtid infaller i månadsskiftet mars-april. 
Och årets påskhögtid är en av de vintrigaste påskhögtiderna på senare år,
det är riktigt kalla nätter med fullmåne och med solens hjälp 
några plusgrad dagtid. Nu har vi avverkat halva påsken, nu är det
endast två påskdagar kvar att njuta av.




Gult är en av påskens färger även detta år, trots att påskliljorna får
flytta inomhus under nattens kalla timmar....
(Tack trädgårdsmästargrannen för alla vackra blommor!)



Långfredag hade vi gäster hemma hos oss. Jag hade satsat på en smarrig
och färgrik smörgåstårta och lite cheesecake med små påskägg.
Dessutom bjöd jag på ugnsbakad kalvdans, bara för att ungdomarna skulle
få smaka på en maträtt de aldrig ätit innan...


Till kvällen åkte vi ut med bilen en sväng och visst, trots massor av is och snö,
hade de två svanarna anlänt och simmade kring i det strömma vattnet
utanför svärmors sommarstuga.


Vi plumsade på i snö upp till knäna och det var massor av minusgrader.
Vinter helt klart. Men se svanarna dom hade känt på sig att det är
tid för förflyttning från den varmare södern upp till den kalla nord!



Påsklördag randades med rimfrost i träden och den blåaste blåa himlen.
Det nöp av köld i nästippen när jag gick ut för att fota rimfrosten.


Påsklördag firades med påskkärringar som hälsade på hos oss. Sedan
åkte vi på 30-årskalas med trevlig samvaro och massor av "småbus". 
Men till kvällen började sambon känna sig lite ringrostig, troligen
flunsa i faggorna, så han satte sig framför tv:n medan jag gjorde mig i ordning....


Ni vet ju att på påsklördag strålar alla vi påskkärringar samman på Blåkulla,
här i våra trakter flyger vi iväg på våra kvastar på just påsklördagskvällen.
Eftersom vi inte har egen katt fick jag i år lov att roffa åt mig
grannens gråa kattskrälle och så satte jag och katten fart söderöver....
 Efter några koppar kaffe på Blåkulla vände jag åter mot norr
fram emot småtimmarna och nu är jag lyckligt hemma igen 
för att beta av resten av påsken.
Glad Påsk på er!
Och Glad första april, förresten!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar