torsdag 15 mars 2018

Jag letar vargspår i skogen

Varje morgon kan man numera läsa om vargarnas framfart
under natten som gått. I natt hade en stor varghane rört sig längs stadens
gator nästan inne i stadskärnan, sedan hade den tagit en vända via några av våra
granngårdar för att sedan söka sig ut mot skärgården. Byns jägare
var informerade och runt middagstid, när solen stod som högst, bestämde
jag mig för att åka ut med kameran. Vi hade information om de senast 
upptäckta spåren, så sambon och jag satte oss i bilen och åkte ut mot kusten....


Här ute gick jag längs en skogsväg för att söka spår i snön.
Det var ett underbart vackert vinterväder. Minus nio grader,
klarblå himmel och en vintersol som faktiskt värmde.



Här i skogen gick jag längs några skoterspår.



Jag hade försett mig med ett huggverktyg utifall att jag skulle möta på 
den hungriga vargen. Men se nej, jag såg varken vargspår eller minsta lilla hungrig varg.
(Och tur var väl det! Jag ville ju egentligen inte träffa vargen....)


Däremot såg jag många andra djurspår i snön. Här har kanske
en litet skogsmus eller kanske en vessla satt sina spår i den mjuka snön
innan den kröp ner i sitt hål igen.


Ekorrspår.



Här hittar jag mera spår, men de är inte dagsfärska. Möjligen rävspår som 
präntats i snön under natten. Det är troligen hjortar som har ätit av buskarna 
i skogskanten. Jag tror att det är dom som också har grävt gropen i snön längre fram.
 


Titta vad jag också hittade i skogsbrynet!
Jag var ju inte alls ensam ute i storskogen! Jag hade förstås
sambon med och han har klättrat upp på taket till ett skjul för
att försöka få bort snön från taket innan det skulle falla ner under snötyngden....





Det är kopiösa mängder snö denna vinter....



Vi gick ännu en gång längs några av de små skogsvägarna, men vi såg inga
vargspår nu heller. Jägarna som åkte förbi oss meddelade dock att de följt den
ensamma vargens spår och att den troligen fanns i skogen här ute...
Och nej, ännu en gång nej, jag vill inte träffa på varg.
Jag vill inte ens se vargspår.
Jag vill inte att varg skall röra sig så nära bebyggelse.
 Vargen är ett rovdjur som skall vara livrädd för oss människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar