torsdag 22 mars 2018

En vacker kväll som väcker frågetecken

Gårdagskvällen bjöd på en av vinterns vackra solnedgångar.
Jag bestämde mig för en kvällspromenad nu när kvällarna är så ljusa.


Det var en gul-röd himmel i den blå skymningen. Och som ni ser har vi snö
så det räcker - och blir över, höll jag på att skriva. Igår hörde jag skri av måsar
och det kändes väldigt vårlikt. Nej, ni kommer alltför tidigt detta år, ville jag ropa
åt dom. Vänd om! Våren utlovas först i slutet av april! 
Så väl jag kommer ihåg förra året när vi inte hade någon riktig vinter att
tala om. Och så nu denna vinter, raka motsatsen. Den lär bero på ändrade vindar 
över Nordpolen, där uppe varmt och här nere kallt, på något snurrigt vis. 
Snurrigt fel väg, säger dom som vet.


Visst börjar man undra över alla dessa konstigheter i väderleken.
Och så tänker man på hur vi konsumerar varor i dagens samhälle. Hur vi
producerar och hur vi använder och hur vi slänger det vi inte längre vill ha.
För några veckor sedan skulle jag köpa lie spik/nubb i en bestämd storlek och
då besökte jag Biltema-varuhuset inne i staden (det var sena kvällen och enda järnaffären
som hade öppet). Väl inne i affären tyckte jag att allt i affären var gjort av plast.
Plast som inte lär vara bra för naturen. Och många artiklar var gjorda i Asien,
alltså inte nästgårds precis. Mina spikar var inte gjorda av plast, men asken de låg
i var förstås av plast. Vill vi ha det så här? Vill vi betala mindre nu för att 
betala ett mycket högre pris längre fram?


Så i går kväll gick jag och tänkte på klimatet och på vår enda jord.
Jag tänkte på hur litet mina val i vardagen påverkar, men jag tänkte också
på hur mycket allas våra val skulle kunna påverka. Vi lär oss mer och mer
om allt möjligt, vetenskapen går framåt men ändå känns det som vi halkar flera
fotsteg tillbaka varje dag som går. Frågan om en hållbar framtid måste
bli ett av mänsklighetens viktigaste frågor! Snart. Egentligen redan igår....
Och över allt tonade den lilla månskäran på himlen under min kvällsvandring.
Den visade vägen i det tilltagande mörkret....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar