fredag 23 februari 2024

Mina februari-amaryllisar

 Jag har ju mångåriga amaryllisar som brukar blomma i februari - och inte kring advents- och julhögtiden när dessa blommor är så populära. I december 2023 hade jag faktiskt en amaryllis som blommade och den löken är satt på tillväxt till nästa år. 

Idag blommar en röd amaryllis här hos mig, ännu en röd kanske slår ut i morgon och en vit blommar nästa vecka. Då torde det blomma som vackrast. Men,  jag fotade blommorna redan idag....


Amaryllis är en så vacker blomma! Många har frågat mig hur jag får dom att blomma år efter år. Svaret är att jag låter blomsterlökarna stå inne i köksfönstret tills våren kommer (då har många fått långa gröna blad och jag har klippt bort den helvissna blomsterstammen). Då sätter jag blomkrukorna ute i farstun där vi inte har någon värme men där vårsolen har värmt upp, där får kvällssolen värma hela våren, sommaren och hösten. Nu nästan glömmer jag bort lökarna (ger dom förstås vatten ibland). När hösten kommer och de första frostnätterna gör sig gällande i farstun får lökarna komma in i värmen i huset. Då klipper jag ner bladen och ger lökarna lite omsorg med blomgödning och vatten. Och så några dagar efter nyår börjar knoppar visa sig, inte på alla samtidigt dock.

Så här såg det ut i mitt köksfönster förra året....


Det är härligt med amaryllis på vintern!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar