lördag 24 februari 2024

För två år sedan - och nu

 För två år sedan, torsdagen den 24 februari 2022, inledd jag mitt blogginlägg med följande ord:

 "Idag är det en mörk dag för världen. Putin har bestämt sig och härmed skrivit in sig i historien som den som invaderade ett demokratiskt Europeiskt land. Ukraina. Han hade bestämt sig långt tidigare - men i morse sattes planen i verket. Idag är det en sorgens dag. Jag lider med Ukrainas folk, jag lider med alla de ryssar som inte ville ha krig. Jag lider med alla anhöriga som härmed kommer att få bekräftat att deras anhöriga har dött i kriget. Jag lider med alla i hela världen som på ett eller sätt konkret drabbas av denna aggression."


 Och så har det gått två år och kriget fortsätter. Och då för två år sedan fortsatte jag skrivandet så här: "Hela morgonen har jag följt med tv-utsändningarna. Finlands president, statsminister, utrikesminister och försvarsminister har haft presskonferens. Alla har vägt sina ord, alla har viktiga uppgifter framöver. En sorgens dag. Och jag förstår inte varför människor måste döda varandra."


Och jag har fortsatt följa med många många fler tv-utsändningar från detta krig. Nästan dagligen har det rapporterats om kriget - och vårt Europa har förändrats ja, hela världen har förändrats. 

Denna lördagsförmiddag gick jag och tänkte; "Ännu en årsdag..." Hos oss lyste solen upp denna förmiddag och det glittrade i isen som börjat smälta på vägen. Precis som om en bomb hade bisserat framför mig....tänkte jag....

...och sitter det inte en spion där uppe i den höga granen ute på fältet och observerar, smider planer. ...

Mycket har förändrats pga Rysslands anfallskrig under de senaste två åren. I Ryssland har president Putin stramat åt makten, krossat opinionen och förbjudit fritt tänkande. Här i Europa har man börjat upprusta och Finland har gått med i Nato och skrivit DCA-avtal med USA, allt för att skydda oss mot ryssen...

På något sätt har livet förändrats för oss alla. Men en dag som denna tänker jag på alla de som mist en familjemedlem eller som tvingats fly för sina liv under dessa två år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar