tisdag 31 oktober 2023

Oktober 2023, check!

 Sista oktober och dags att summera ännu en månad av detta år. 

September var ju en ovanligt varm månad, men lämpligt till första oktober svängde vädret till det kyligare. Och det kallare vädret det har bara fortsatt. I slutet av månaden kom den första snön och även dagstemperaturerna låg på minussidan. Vintern är tidig detta år!

Det konstiga med denna vinter-månad oktober är att många lövträd har kvar sina löv. Bilden ovan knäppte jag under gårdagens promenad. I natt hade vi -12 grader. Att det varit så kallt har berott på högtrycket som parkerat sig över de norra delarna av landet och det har dessutom motat bort många nederbördsmoln som normalt har sin bana över oss så här på hösten. 

Den här månaden har jag vandrat mycket ute i naturen. Jag har njutit och andats in den friska luften. Jag har varit på bio, teater, restauranger och caféer, men det har inte blivit några längre resor som jag hoppats på (nästan så jag har tänkt på klimatet...). Med andra ord har min månad varit lugn och skön - och jag har läst massor av böcker!.

Här i landet har det inte hänt några större fadäser. Fast jo, landet skall ju spara och då tycker regeringen att man skall spara på både fattig och rik (helst på de fattiga) och våra kommuner och vårt välfärdsområde skall också spara - inflationen har höjt alla kostnaderna... Det är upplagt för orättvisor tycker många...

Fast det absolut värsta denna månad är världsläget. Ibland känns det tredje världskriget riktigt nära... Allt började den 7 oktober när Hamas anföll Israel från Gazaremsan. Tusentals israeler dödades och togs till fånga, Israel var inte förberedda på anfallet. Men då bestämde Israels ledare att Hamas skulle utplånas och kriget började, men den påföljden att tusen och åter tusen oskyldiga palestinier i Gaza-området har dödats. Eftersom så många länder och många falanger är involverade kan detta krig urarta till vad som helst. Stormakterna väljer sida och civilbefolkningen lider och dödas... Vart är människosläktet på väg (jag bara undrar där jag vandrar på mina vackra naturstigar....)? Och Ryssland fortsätter sitt anfall mot Ukraina... I Sverige fortsätter gäng-krigen och svenska fotbollssupportrar dödas av terrorister, Frankrike stänger ner offentliga platser pga terroristhoten m.m.... Världen står nästan i brand och än en gång undrar jag vart allt förnuft har tagit vägen?? Är vi inte alla människor? 

Onekligen känns det som en liten brytningspunkt just nu. Vi ser inte framåt med tillförsikt. Det klagas i tidningarnas insändarspalter och på de sociala medierna (och vad kan man lita på?). Folk mår allt sämre och det blir en ond cirkel.... Nej, mera godhet för världens folk! Mera förlåtelse! Mera framtidstro! Mera hjälpande händer! Fred på jorden! 

Det är dags nu!

Och här står jag ute i vår vackra natur och kan inte så mycket. Men ett kan jag och det är att skapa godhet och trygghet runtomkring mig själv, jag önskar allas bästa och en mycket bättre november!

Tack till oktober, du blev en ögonöppnare för många. Nu måste vi alla göra bättre, för bättre kan vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar