onsdag 11 oktober 2023

Getpors (skvattram), ett tips

 Denna gråmulna och regniga onsdag bjuder jag på ett tips som passar bra dessa höstdagar. Mitt tips är: använd getpors!

Getpors avger nämligen en doft som t.ex. möss inte tycker om!

När frostnätterna dyker upp på hösten märker vi som bor ute på landet att de små mössen söker sig in i stugvärmen. Förargligt! Trots att det inte finns minsta lilla hål där dom kan krypa in i husen så lyckas dom små liven ta sig in ändå! Ja, man blir lika förvånad varje höst när det prasslar på mellantaket! För någon vecka sedan hörde jag ett tips på radion som jag tyckte borde prövas... därför gick jag ut till en mosse en dag när solen sken....

Tipset var att getporsen avger en doft som möss och övriga skadedjur inte tycker om. Nu skall jag pröva att mota mössen med kvistar av getpors detta år! Getporsen kallas även skvattram och hela växten har en stark doft.

 Ute på myrarna växte oftast massor av getpors. I min bok "Floran i färg" (från år 1966) står följande: "Myrar, vid randen av mossar, försumpningar i skogar och på berg. Buske. Blad läderartade, övervintrande, på undersidan brunulliga, jämnbreda. Blommor i flock. Starkt doftande. Medicinalväxt." 

Getporsen blommar vit under försommaren (foto ovan från juni detta år). Nu på hösten ståtar växten med gröna blad på sina vedartade bruna stammar, men det doftar ännu starkt om växten - en kännspak doft. (Obs, för att plocka getpors behövs markägarens tillstånd.)

Jag minns att min mamma alltid brukade plocka getpors som hon lade ner i en stor gryta och täckte med vatten. När getporsen färgat vattnet brunt efter några veckor tappade hon upp vätskan i några flaskor. Vätskan använde hon som behandling för sina reumatiska symptom, framför allt strök hon ut vätskan på ben och fötter. Om det verkligen fungerade för min mamma vet jag inte, men hon tyckte alltid att det hjälpte!

Häromdagen plockade jag några fång av riset och nu har jag lagt ut kvistar av getporsen på golvet i vårt sommarhus och även här hemmavid uppe på kallvinden. Några små knippen har jag också i några vaser här inne i stugvärmen. Och nej, efter att jag satt ut riset har jag inte hört några små fötter varken på mellantaket eller i potatiskällaren... Jag har ju testat endast några dagar så eventuellt kan dom små djuren dyka upp ännu i vinter när den verkliga kylan knackar på.... Och ännu ett nej, jag har inga reumatiska symptom så jag prövar inte mammas hemgjorda "läkemedel"!

Getpors finns med på Fimas (säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet) lista över läkemedelsörter. Observera att getporsen är giftig (innehåller ledol). Getporsen används i olika homeopatiska läkemedel för sår och insektsbett. Den användes också i olika hudrengöringsmedel, oljor och fetter. Och den används för att avskräcka skadedjur och myggor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar