lördag 14 oktober 2023

Älgjakten börjar i typiskt oktoberväder....

 Det var mörkt i morse och regnet smattrade på taket när väckarklockan ringde. Lite yrvaket kom jag genast på att idag var det dags att skicka iväg husets älgjägare till skogen. För idag börjar höstens älgjakt här i våra nejder. 

Jag kokade havregrynsgröt och packade en matsäck som skulle räcka hela dagen. När så billyktorna försvann längs vägen släckte jag utebelysningen och tänkte krya tillbaka i den sköna varma sängen. Men så kom jag på att jag inte alls var trött, så jag bryggde mera kaffe och satte mig för att ta del av nattens nyheter istället.

I morse när jag gick ut för att hälsa på våra ankor och ge dom lite mat låg en tjock våt dimma över nejden. Överallt var det drypande vått, trots att det ihållande regnet hade upphört. Och jag tänkte på de stackars jägarna som stod där ut i skogen i allt det våta och småkyliga...

Varje år brukar vi se en eller flera älgar i skogen när vi åker ut till vårt sommarhus, men inte detta år. Trots det har jag upptäckt spår av klövar i skogen när jag varit ut på både bär-och svampjakt där ute. Och det är någon som äter på våra tallplanteringar.... så någonstans finns älgarna som ibland korsar vägarna och ställer till trafikolyckor...

Sambon lovade höra av sig om de fällt någon älg - ännu har han inte plingat i telefonen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar