tisdag 3 mars 2020

Gerby hamn och Strömsö strand

Häromdagen när solen sken och kylan färgade kinderna röda
då bestämde jag mig för en tur ut till Gerby. Det blev en promenad runt
båthamnen och sedan ut till Strömsö med den vackra villan.


Ute vid småbåtshamnen låg bryggorna och isen tyst och öde. Och så en segelbåt
infrusen ute i isen. Så här en vanlig vinterdag var det endast jag och
en hundägare som vandrade kring, sommartid är det mera livat här ute.
Denna vinterdag sken solen och vinden kändes kall
där den kom svepande längs blankisen.


I sluttningen mot söder finns flera gamla båthus.
Vissa står och trycker sig ihop sig, de vill vara samman.

 
Andra båthus står stolta på rad.


Det här båthuset är försedd med en livboj.


Och så min favorit. En gammal timrad bod med en dörrpost som är
nedtrampad efter år av in- och ut igenom dörren....


Så vandrade jag vidare till Strömsö gård. Här huserar Yle och här
bandas det populära livstyle-programmet "Strömsö" in.



Här den vackra gamla byggnaden som en gång i tiden fungerade
som fritidshus för en familj som bodde inne i Vasa stad.



Nere vid simstranden låg stora isflak på torra land.
(Det är stormarna och högvattnet som har strandsatt isflaken.)



Jag gick för att kolla in växthuset och drivbänken med vintersådden.
Förstås var sådden täckt och jag såg egentligen inte hur
grönsakerna hade det där i stenbänken....



Så tog jag adjö av Strömsö-området för denna gång.
Jag är en trogen tittare av tv-programmet och numera blir det ofta
att jag ser programmet på Yle1 på lördagen kl 18.15.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar