måndag 16 mars 2020

Ett stopp längs Kyro älv

För några dagar sedan körde jag längs Kyro älv.
Jag ville kolla hur det var med isläget längs älven. Efter en mycket
ovanlig "vinter" var jag rätt nyfiken på hur älven betedde sig.
 Is eller öppet vatten? Stora eller små vattenmängder? Hade sjöfåglarna kommit?
Svaret blev, efter att ha kört i flera kilometer längs älven, både ja och nej.
Längs vissa partier var det is, ibland öppet vatten, små isproppar
och ibland lågt vatten och ibland högt beroende på uppdämningarna.
Och ja, en hel del sjöfåglar såg jag.


Efter en gråmulen dag började det klarna upp mot kvällen.
Jag stannade bilen vid en av de vackra forsarna.
Här flöt vattnet fritt och här var det rätt mycket vatten som kom rusande.



Längre upp längs älven låg ett tunt istäcke, precis som vid den
lugna älvkanten. Solen och några moln speglade sig i det öppna vattnet
innan det begav sig in i forsen....



Och forsen den brusade!




Jag stannade inte speciellt länge där nere vid älvkanten.
Men det var så vackert just där vattnet började forsa, just i det
ögonblick som det förstod att ju blev det åka av!


Den gamla kvarnen såg nästen brun ut i motljuset....
 

....medan husen på andra sidan vägen lyste röda i solens sista strålar.
Jag åkte hemåt medan jag konstaterade att våren är på väg längs älven.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar