tisdag 17 mars 2020

Alla berörs när beredskapslagen träder i kraft

Corona-viruset sprider sig och stänger ned världen.
Just nu går vi in i en ny era, vi påverkas vare sig vi vill eller inte.
Det nya viruset sprider sig över världen med rekordfart och
för att hälsovården skall klara utmaningen inför land efter land
olika åtgärder. Under gårdagen informerade vår lands regering om att 
beredskapslagen tas i kraft med 19 olika punkter och som kommer att gälla
åtminstone fram till 13 april. Skolorna stängs, dagvården stängs delvis,
offentliga inrättningar stängs, äldre över 70 år uppmanas isolera sig,
inga besök på sjukhus och vårdhem, högst 10 får träffas samtidigt, man
förbereder att stänga landets gränser....
För första gången sedan kriget går nu landets styrande in för
begränsningar i vardagen som påverkar alla landets innevånare. 
Det här är unikt. Och det känns kraftfullt.


Välden bävar och företagen lider. 
Världens börser dyker och snappar efter luft.
Vi går in i en ny era. Corona-eran. 
Men klockan den tickar och vi hoppas alla komma ut på andra sidan.


Idag var jag ut för att veckohandla, precis som jag brukar.
Men oj så butikens hyllor gapade tomma, det var jag väl inte riktigt
beredd på. En av världens snackisar (åtminstone i i-länderna) är hamstringen
av toa-papper (och jäst). Kaffet och jästen, både den färska och torrjästen, var slut 
där jag brukar handla. Så vilken tur att jag sedan tidigare är välförsedd med världens
viktigaste varor just nu, haha! Nej, jag behövde inhandla mjölk och
smör, grönsaker, bröd och lite smörgåspålägg. Allt inhemskt förstås!
Den sista bilden som jag just knäppte tog jag med ett leende.... ni vet!
 Nu håller jag fingrar och tår att sjukvården klarar av epidemin och
att vi alla hjälps åt att rädda de som drabbas värst av detta coronavirus.
Säger jag och nyser lätt i ärmvecket....
(har en enkel liten förkylning sedan några veckor tillbaka!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar