fredag 22 mars 2024

Fredag med snö och havreflarn....

 Efter några dagar med vackert solskensväder vaknade jag i morse till mulet väder och det föll stora snöflingor ur molnen. Allt efter dagen lider har dom där stora flingorna blivit mera vattenfyllda och också betydligt färre. För en stund sedan hade regnet upphört, men det är ännu mulet och fuktigt där ute...

Lite dripp-dropp i äppelträdet.

Grannens katt  har under morgonnatten patrullerade kring våra hus...  Och visst kunde det regna mera och solen kunde steka mera för att smälta all den snö som ännu ligger i drivorna...

Så vad gör jag denna gråmulna och tråkiga fredag? Jo jag sörplar massor av kaffe och mumsar på jordgubbswienerbröd och hembakta havreflarn. Och det är inte fy skam! 

Dessutom bjuder jag på mitt enkla recept på havreflarn (som du kan baka snabbt till ditt egna eftermiddagsfika)!

100 gr smält smör, 1,5 dl socker och 0,5 del vetemjöl hettas upp i en kastrull (blandningen får inte koka utan rör bara om hela tiden så att smöret och sockret smälter samman), tillsätt 1,5 dl havregryn och blanda om.

Låt degen vila en stund. Rulla ihop klickar och lägg ut på plåt med bakplåtspapper, inte för tätt.

Grädda i 200 gr i 6-7 minuter. 

Trevlig fredag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar