tisdag 26 mars 2024

Den vita tisdagen

 Visst kan ni namnen på Stilla veckans dagar? Den som börjar med palmsöndagen och fortsätter med blåa måndagen, vita tisdagen, dymmelonsdagen, skärtorsdagen, långfredagen och så påsklördagen. 

I dag har denna tisdag varit vit - åtminstone har jag fotat massor av vitt! Stilla veckans vita tisdag!


För vi har ju ännu massor av vit snö! I natt hade vi hela -14 grader, så vintern har inte vinkat adjö ännu.... (dagtid någon plusgrad)


Idag på förmiddagen var jag in till staden och gick förbi ett hyreshus som sken alldeles vitt i solen och så gick jag förbi kyrkan som förstås var i rött tegel - men det låg massor av vit snö framför byggnaden. Och som ni ser bjöds vi på klarblå himmel denna solig tisdag (det såg nästan ut som lite blå måndag idag också....)

Jag kunde jag inte heller låta bli att fota några blommor. I blomsteraffärens fönster fanns det bl.a. vackra rosa ranunklar i en vit korg - nästan så jag ville gå in för att inhandla en blombukett (nästan, alltså...).

Men väl hemma tog jag med mig en mugg kaffe till det varma växthuset och drack lite förmiddagskaffe. Och så måste jag naturligtvis kolla om snödropparna hade poppat upp ur den stelfrusna jorden. Och visst såg jag början till vita snödroppar där blad fjolårslöven! 


Så följde jag med sambon där ute på de vita slätterna när han startar den gamla trotjänaren för att hämta mera ved från skogen. Nu är det perfekt att vandra ute i skoterspåren!

Jag kom hem med vita videkissor!

Nu sitter jag hemma och vilar mig och kollar in de vita ljusen. Kanske det får bli Eart Hour här hos oss idag, eftersom vi missade timmen i lördags....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar