söndag 30 januari 2022

Veckoslutets vinteroväder

  Igår hade vi några plusgrader och då kom nederbörden som lätt regn med lite snöblandat. Till natten blev det så minusgrader och det har blivit lite kallare allt efter. Nu fram emot söndagseftermiddagen har vi -3 grader, vinden har tilltagit och det har snöat mer eller mindre hela dagen. Ovädret kallas Valtteri (Malik i övriga Skandinavien) och vinterstormen har främst ställt till det i södra delarna av landet. 

I morse såg det ut så här när jag öppnade ytterdörren.  Min sparkstötting var insnöad, det hade kommit 5-10 snö under natten. 

I morse blåste det inte speciellt mycket, visst hade några snödrivor bildats men inte alls så farligt. Under dagen har så vinden tilltagit (ca 19 m/sek i de kraftigaste byarna) och snön har fortsatt falla (kanske ytterligare 5-10 cm under 5-6 timmar). Drivbildning och snörök ute på slätten. men trots allt har det varit beskedligare än julaftonsvädret 2021....


Vid 3-tiden nu på eftermiddagen var jag ut en sväng. Vår väg som plogades för 1,5 timmar sedan var åter snöfylld (drivbildning) och av bäckfåran syntes nästan ingenting. 


När jag vände tillbaka samma väg som jag gick för 3 minuter sedan var mina fotspår nästan igenkittade... Vilken tur att jag ser plogkäpparna!

Inne bland träden var det ju ändå inga problem att se vägen! Nu mot kvällen utlovas mindre snö och mindre vind, det kanske inte blev så farligt för vår del. Vi nordbor vet ju att vinteroväder kommer varje år och det är bara att gilla läget. Och visst, jag vet att många andra har haft det betydligt värre!

Jag har suttit inne i köket och njutit av amaryllisfägring i lampans sken. Numera har vi ju nedgrävda el-kablar, så vi behöver inte drabbas av el-avbrott som tidigare vintrar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar