måndag 31 januari 2022

Tack och hejdå till januari 2022!

 Idag är det den 31 januari och det är dags att börja stuva undan årets första månad i minnesbanken. Månaden har varit si-så-där, lite oxveckor över det hela. Det har varit mycket omikron-virus i farten även i våra nejder och det har varit mycket Ryssland-Ukraina-Nato-EU-och-USA-skriverier i alla medier.... För mig har det blivit mycket sitta-hemma och oroa mig (inget virus har dock fastnat!). Vädret har bjudit på det mesta; mycket snö och en del regn, storm och vindstilla, solskensväder och vackraste rimfrosten...

Förra veckan jobbade vi i skogen några dagar när det var vackert solskensväder! Vi styrde bilen mot vårt sommarparadis och ute vid vägen hade vi vår trotjänare arbetsskotern som körde oss ner mot havet.

Trotjänaren och släden har många år på nacken. Den fungerar perfekt. Startar villigt och tar sig vigt fram mellan stenar och stubbar. 


I fredags hade det kommit lite snö och jag valde att promenera i skoterspåret ner till arbetsplatsen. Det var så vackert med vitt i träden! Fast sedan var det inte så roligt när vi fällde träden och de föll snö i nacken...

I början av veckan var det betydligt bättre när träden var snöfria då de föll mot isen. För mig blev det till att ta hand om miljontals kvistar (som vi sedan körde bort).

Redan i början av veckan hade vi fått till en liten hög med trädstammar. Och mera skulle det bli...

Våra utedagar började inte så tidigt och vi slutade alltid senast när solen gick ner (och så här i januari stannar solen inte upp alltför länge). Vi lyckas alltid ha två pauser, en kaffe med smörgås & bulle paus och efter en till två timmar en fruktpaus.


Det är så uppfriskande med korta arbetsdagar/friluftsdagar ute vid vår havsvik! När jag sedan kom hem kunde jag med gott samvete parkera mig framför tv:n med en kopp rykande varm soppa och efteråt en kopp varm saft!

Idag ser jag fram emot februari och hoppas det blir en lugn och fin månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar