torsdag 31 januari 2019

Januari månads händelser

Idag tar vi adjö av årets första månad. Som vanligt känns det som om
ännu en månad har svischat förbi. I år har januari dock bjudit
på verkligt vinterväder med både kyla och snö, åtminstone här
på våra breddgrader. Det tackar vi för!


De ljusa timmarna är få i januari och det känns som om vi har haft
 mulet väder nästan varje dag. Några solskensdagar har vi ändå förärats med.
 Solsken är ju så vackert när vi har vit vinter!
Det mest spektakulära hände i medlet av månaden när en röd blodmåne syntes
på himlavalvet, men denna ovanliga händelse hann jag inte med (för skön säng...).
Blodmåne uppstår när jorden, månen och solen ligger i rak linje och skuggar varandra.
Som vanligt har det hänt en hel del annat också under denna månad. I våra trakter började
ju året stormigt med massor av omkullvräkta träd i skogen.


Stora granar hade blåst omkull i stormen Aapeli. Med rötterna i vädret, som spöken,
låg träden där på marken och en hel del el-ledningar var knäckta - och
vi här längs den österbottniska kusten blev värst utsatta (även på Åland). Vi fick uppleva
tusenlappar som stormade bort och nu har vi massor av arbete framför oss....


Om jag skall förklara månadens händelser så där i ett större perspektiv så blir det
med orden: A). klimatfrågan som ödesfråga och B). människors olika värde.
Låt mig förklara. Klimatfrågan har förstås också debatterats denna januari.
Världens höjdare har träffats i Davos och diskuterat bla hur man skall ta tag i
jordklotets ödesfråga. Den 16-åriga Greta Thunberg har rört upp känslor
både bland Davos-deltagarna och bland vanliga nordbor. Heja Greta!
Och så har vi fått lära oss att vi endast borde äta en köttbulle per dag i framtiden
om vi skall klara klimatmålen. På något vis har nötköttet blivit den
stora miljöboven.... bara höjdarna kan åka till Davos i sina privata jetplan...
Så mycket knasigt och så mycket klokt det sägs i miljödebatten,
men det får jag återkomma till någon annan gång.
Jag har i alla fall läst boken "Ett jordklot räcker" och jag har funderat mycket
 kring det här med klimatfrågan.


På nationell nivå har det diskuterats frågor som berör människors olika värden.
Som det här med utlänningar som våldtar finländska barn (jo, finländare våldtar
tyvärr också, men det har liksom tonas ned av vissa i debatten). I tidningarnas
debattsidor har vissa präster fördömt homosexuella och så de senaste
dagarnas  hetaste - och viktigaste - debattämnet som har varit hur äldrevården
fungerar i dagens Finland. I vårt land ägs ca hälften av alla äldreboenden av privata
företag eller organisationer. Många företag har sina ägare i skatteparadis och
att privata företag skall leverera vinst, det är en given sak... Min fråga är faktiskt när
vi slutade värdesätta äldre. Ja, när vi slutade bry oss och när vi slutade tro
att vi alla inte blir äldre och sjuka en dag....


Som ni ser, det har hänt många tråkiga saker. Men det är också en hel del som har
glatt oss denna januari månad. Finland har utsetts till väldens mest innovativa land, vi är
ett av de länder i världen som har minst klimatpåverkan och vi är också i topp vad
gäller minimal korruption. Och redan förra året utsågs vi ju till världens
lyckligaste land, så visst vi har det ändå rätt bra!
Jag har gått mina långpromenader och jag njuter fortsättningsvis av mitt liv.
Nu ser jag fram emot februari och önskar er alla som kikar in
en god fortsättning på detta nådens år 2019!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar