lördag 19 januari 2019

Efter en vacker vintermorgon

Så äntligen! I morse var himlen molnfri och solen gjorde sig
redo att kliva ovanför skogstopparna. När himlen färgades röd masade
jag mig ur den sköna sängen. Där ute knäppte kylen, nästan minus 20.
Jag drack mitt morgonte innan jag hastigt drog på mig vinterjackan och
gick ut med kameran.


I den blå gryningen lyste solen upp skogen till en röd kuliss.



Åh, så länge sedan vi haft en morgon utan moln och endast en klarblå
himmel! Men redan från morgonen märkte jag att ett lätt morgondis drog 
in över himlen. Kylan hade under natten dekorerat träd och buskar med vit rimfrost.
Det var rejält kyligt på morgonen och snön knarrade under skorna där jag 
gick en kort morgonpromenad för att bara njuta.....



Förmiddagen blev härligt vintervacker.
Åh, vad jag saknat den ljusblåa vinterhimlen!


Vid 12-tiden märkte jag att det drev in moln och jag fick bråttom
ut igen med kameran. Jag ville ju hinna njuta lite mera av vintersolen!


Visst är det vackert när björkarna är klädda i vitaste rimfrost och
solen lyser! Och så den vita snön med de blå skuggorna.



Efter att ha knäppt dessa två sista bilder försvann solen och det vackra
vinterljuset försvann. Efter ytterligare någon timme började det snöa.
Nu till kvällen har några centimeter nysnö lagt sig över landskapet, men
kylan den håller ännu i sig och det känns som Riktig Vinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar