söndag 27 januari 2019

Fastlagsbullar

När jul- och nyårsfirandet är över brukar fastlagsbullarna dyka upp
i bageriernas sortiment. Och när dom dyker upp då dyker jag in hos
bagerierna! För dessa bullar är ju sååå goda!
Fastlagsbullar, eller semlor som dom kallas i Sverige, är vetebullar
som är fyllda med mandelmassa och vispgrädde. 
Inte helt kalorifria, men ack så goda!


Häromdagen inhandlade jag fyra stycken bullar, tre med mandelmassa och
en fylld med sylt (för den som inte tycker om mandelmassa).


Goda bullar som jag helst avnjuter till kaffet.



Denna bulle är vanlig i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Baltikum.
Den förknippas med fastlagen före påsken. Och just på fastlagstisdagen
 ( fettisdagen) äter man alltid denna gräddbulle. Och fastlagstisdagen infaller
varje år 47 dagar före påsken. I år firar vi fastlagstisdag den 5 mars, så 
jag kan konstatera att jag ännu hinner njuta flera veckor av dessa bullar!
Det lär bli ett och annat bageribesök även framöver....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar