tisdag 22 november 2016

Pysseldag med mera

Novemberdagarna är fortsättningsvis gråa, det regnar och är
så där allmänt småtrist. Då är det riktigt skönt att adventstiden snart knackar
på dörren. Allt börjar med Lilla Julen till veckoslutet. Nu får man 
äntligen börja julpyssla och kanske så småningom leta fram några juleljus.
I dag hade jag bjudit in mina barndomsvänner till en julpysseldag
hemma hos oss. Nu gäller det verkligen att höja stämningen 
i det gråa vädret!


Dagen började jag med att baka ut några plåtar pepparkakor.
Jag stansade ut en massa olika motiv och snart spred sig doften av
gräddade pepparkakor i hela köket.

 
Dagen till ära hade jag sökt fram den röda julduken som jag satte på
köksbordet. Jag dukade fram mina pepparkakor, nygräddade jultårtor och 
den saftiga saffranskakan som jag bakade i går kväll.
Vi började med kaffe och lite "uppsnack" - och vi skulle ha
suttit och sörplat kaffe och pratat än om vi inte till sist kom på att
vi brukar ju pyssla också på våra pysseldagar.... Bort med kaffekoppar
och den röda duken! Och snabbt fylldes bordet med tomma kaffepaket och
hushållspappersrullar, fram med lim, saxar, linjaler och klädnypor!


Vi började med att fläta grytunderlägg av kaffepaket. För grytunderlägg
 kan man ju inte få för många av... eller kan man.....
 Sedan började vi fundera hur vi skulle få stjärnor av pappersrullarna, det var
nu vi började googla.... och så satte vi igång att klippa och klistra...
allt medan allt-mellan-himmel-och-jord avhandlades. Vi löste
världsproblemen samtidigt som vi bannade novembervädret.... ja, ni vet...


Innan gänget sökte sig hemåt i eftermiddagsmörkret åt vi 
lite Janssons frestelse med sallad och knäckebröd.
För att mina pysseldamer skulle orka köra hemåt.... ja, det gäller
att inte svälta när man har pysseldagar...  
Prat & mat är minst lika viktiga!


Jag gjorde dessa stjärnor (som ännu saknar lite glitter och skall hänga
i köksfönstret är det tänkt). Och så flätade jag ett grytunderlägg också,
Tänkte sätta det under ett ljus som jag har ute i farstun.
Till sist mina damer:
Tack för en rolig dag, nästa gång ses vi på konsert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar