måndag 14 november 2016

Kaffe i bastun

Denna gråmulna måndag åkte sambon och jag ut till villan.
Dags för lite skogsjobb tyckte sambon och jag var snabb att 
meddela att "då gör jag och kaffekorgen dig sällskap".


Under gårdagen hade vi någon plusgrad och snön började smälta ihop.
Men i dag har vi haft det kallt igen, ingen snösmältning i dag inte.


Där ute vid havet var världen väldigt vit, diset låg över fjärden.
Nere vid stranden såg vi spår av räven som kanske under
morgonen varit ute på jakt längs strandkanten.


Den hade prövat att gå på isen, men inte vågat sig långt ut.


Sambon började med att göra upp eld i bastun. Vi hade lite 
vatten i värmebehållaren nära bastukaminen och nu tyckte vi att det
var dags att det vattnet fick smälta. Bort med isen i behållaren!


När elden hade tagit fyr i bastukaminen tågade vi ut i skogen.
Sambon med röjningssågen i högsta hugg medan jag travade 
efter med kameran och motorsågen....


Det var en skön dag ute i skogen. Här och där såg jag spår av de vilda
djuren. En älg hade gått i lingonriset, ekorrar skuttat över till nästa träd
och små vesslor eller kanske var det skogsmöss som hade sökt sig
från en tuva till en annan....


Så var det dags för kaffepaus och den hade vi inne i bastun!
Nu hade en brasa brunnit i bastukaminen och det var så där lagomt 
varmt där inne. Vi kunde sitta på varma bastusäten och
guuud vad kaffet smakade gott - i bastun!!!


Vi hade lite över 20 grader, som vilken annan sommardag som helst!
Passade perfekt att avnjuta kaffet där inne i värmen.
Så packade jag ihop kaffegrejerna och vi låste bastun och tog
ännu en sväng via skogen innan vi åkte hem igen.


Där ute låg naturen grådisig och stilla.
Bastuvärmen hade påmint om sommarvärmen, men där ute
på bryggan såg det kallt och inte så inbjudande ut....

1 kommentar: