lördag 5 november 2016

Alla helgons dag 2016

En av årets mest stämningsfyllda helgdag är enligt mig 
alla helgons dagen (Jo, det finns julaftonen, juldagen, midsommaraftonen
och självständighetsdagen som är så där riktigt stora men sedan kommer
morsdag och alla helgons dag på en framskjuten viktig plats, tycker jag).
I dag har vi firat just alla helgons dagen, en dag när vi tänder ljus
för våra kära som inte längre finns ibland oss.


I kväll åkte vi till den kyrkogård där sambon har sina anhörigas gravar.
Vi möttes av ett hav av ljus som lyste i mörkret! Vi tände våra ljus och
gick runt kyrkogården och beundrade allt det stämningsfyllda vackra.
Och kallt var det, vi har hela minus 10 nu i kväll.



Det var många ljus som brann och jag gick och tänkte på alla
de som fått en varm tanke denna dag.


Tidigare i dag hade vi varit till min barndoms kyrka där vi tände ljus
på mina anhörigas gravar. Jag stod som vanligt en lång stund 
vid mina föräldrars grav och "pratade" med dem, 
jag kände tryggheten innan det var dags att säga hejdå 
för denna gång.
Denna natt lyser så många ljus!

1 kommentar: