söndag 3 juli 2016

Regnbågen

Sommarens ostadiga väder fortsätter. Det är ömsom solsken
ömsom regnskurar. Vädret är en blandad kompott kan man säga. 
Men det är varmt och luftfuktigheten är rätt hög.
Ibland tänker jag att det är ett skräpväder, men så besinnar jag mig
och bestämmer mig för att det är rätt skönt ändå. Det är rätt lite regn faktiskt....


Gårdagen bjöd på några regndroppar, men dom var inte många.
De där hotande, gråblå molnen gick antingen ute till havs eller in mot land,
över just vår plats på jorden gick dom oftast förbi.
Så mot kvällen åkte vi ut till vårt sommarparadis, det är som om
lördagarna inte är riktiga lördagar om vi inte eldar bastun och drar in 
lite sjöluft i lungorna.


Jag satt ute på verandan och läste lite medan jag väntade på att bastun
skulle bli varm. Då kom det en liten skur på några minuter.
Solen sken och regnet trummade på taket. 
(Dom där grå strecken på fotot är de stora regndropparna).


Det var en kväll med en omväxlande himmel. 


Efter någon minut slutade trummandet på taket och enbart solen
lyste. Ute över fjärden lyste en vacker regnbåge.


Regnbågen lyste från den ena sidan fjärden till den andra.
Ni vet väl säkert att regnbågens färger alltid är de samma, ytterst rött och
via gula, gröna och blå nyanser till violett innerst. Färgerna är i fallande våglängd
så att rött är 650 nm och violett är bara 400 nm.


Nu skimrade det riktigt omkring regnbågen. 
Det var som en osynlig kraft som strålade ned mot jorden...



Regnbågen har i alla tider fascinerat oss människor.  Redan de gamla grekerna 
ansåg att regnbågen var stigen eller budbäraren Iris mellan himlen och jorden. I den
irländska folktron sades att en guldskatt gömdes vid regnbågens ände och i kinesisk
mytologi var regnbågen en reva i himlen som förseglades av en gudinna med hjälp
av stenar i sju olika färger. Vi här i Norden, vi som trodde på asagudarna Tor och Odin, vi
kallade regnbågen för bron Bifrost, som förenade Asgård och Midgård.


Än i dag fascineras vi av att se regnbågen lysa upp efter regn. 
I dag vet vi att regnbågen är ett optiskt meteorologiskt fenomen, ett ljusspekrum
när solen lyser på regn och som vi ser när vi har solstrålarna i ryggen.



Så här såg det ut där regnbågen slutade. Just precis vid villorna
 på andra sidan vår havsfjärd.


Fast får jag säga det högt, så finns min skatt på den här sidan fjärden....
Nu började dessutom bastun vara varm, så det var bara att
klättra upp på bastulaven och tvätta av sig och njuta lite.


Så försvann regnbågen och solen lyste så där förföriskt igen.


Härliga, härliga sommar!
Det är så skönt med solsken och värme, vad betyder då några droppar regn?
Kanske en och annan mäktig regnbåge....

1 kommentar:

  1. Kul att se det från din sida jag har nog bilder från min också men det blir en annan dag ,vi såg ingen regnbåge kan jag säga ,kramen Nette

    SvaraRadera