torsdag 28 juli 2016

Ekorren

Ekor´n satt i granen 
skulle skala kottar....

I går kväll satt jag ute i det sköna sommarvädret.
Jag hade lagt beslag på den sköna solstolen. Och där satt jag med slutna ögon
och lät tankarna flyga och fara. Jag kopplade bort vardagen.
Plonkk, plonkk...
Det hördes ett konstigt svagt oljud från garaget.
Först ville jag inte låta oljudet gå in igenom öronen....
Plonkk, plonkk....från garaget.... (Irriterande!....)
Fast egentligen lät det som om det kom från taket....
Lät som om någon kastade småskräp på taket, faktiskt....
Vad var det?
Jag fick lov att öppna ögonen, slita mig ur stolen och gå fram för att kolla.
Jaha, en ekorre som hade kalas på kottarna i tallen bredvid garaget!
Allt den inte ville äta ratades och kastades följaktligen ner till marken
 Via takplåten... det var det som var oljudet.


Prata om att vara energisk.... prata om att vara hungrig....


När den hade ätit en kotte klar klättrade den ner efter nästa....
Det ihärdiga trummandet på garagetaket fortsatte,
allt medan den mycket koncentrerat smaskade i sig godsakerna.
Plonkk, plonkk.....


Dags för nästa kotte....
(Ser ni den stirrande energiska blicken...?)


Nere på marken låg alla resterna som den inte ville ha.


.....hoppa den på tallegren
stötte den sitt lilla ben 
.och den långa ludna svansen.

1 kommentar:

  1. Trevlig inslag i vardagen .Soligt och vackert vid skinnarfjärden ,kramen Nette

    SvaraRadera