torsdag 14 juli 2016

Jordgubbstider

Jordgubbar hör sommaren till.
Just nu är det högsäsong för jordgubbarna. Redan vid midsommartid hade
jag de första röda gubbarna i mitt jordgubbsland. Efter någon dag såg jag att
trastarna hade fått syn på de röda bären, så jag satte nät över landet.
Så gick det ytterligare några dagar, men det blev inga fler röda bär..... 
Vad i all värden har hänt, tänkte jag. 
Men så hittade jag orsaken.
Hål i marken.... sorkar i jordgubbslandet...! Ve o fasa!
Jag grävde ner fiskrens och hällde en flaska vitvinsvinäger i hålen.
Det verkligen stank om landet!
Tack och lov tror jag att sorkarna försvann... fast de hade redan lagt beslag på
de flesta bären och troligen ätit av plantornas rötter. Inte bra. 
Några jordgubbar blir röda i mitt land också numera, men de blir 
inte så många som jag hade hoppats.


I går köpte jag 4 kg prima jordgubbar.


Jag satt ute i solen och rensade bären. Dom flesta hamnade i frysen.
Jag mumsade i mig en hel del också... det gäller ju att passa på.


Jag passade också på att steka plättar. Så gott med varma plättar,
färska jordgubbar med lite socker, glass (inte med på bild) och kall mjölk!
Sommar i ett nötskal, eller hur!

1 kommentar:

  1. Borde tänka på det där med plättar i helgen ,så länge det finns jordgubbar .Våra blåbär vid villan (min man var dit igår) dom hade redan kommit ut ur ändan på bevingade vänner .Kunde förstå att det skulle gå så .Kramen Nette

    SvaraRadera