lördag 19 december 2015

Det här med väskor

Mitt i julstöket kände jag för en liten bloggpaus, och varför
inte blogga om något annat än julen? Väskor till exempel.
Genom åren har jag ägt massor av olika väskor. Egentligen är jag
väldigt kräsen när det kommer till väskor, men hittar jag inte en
väska som jag tycker om, ja då duger vad som helst,
tills jag hittar Väskan (med stort v).....


För tillfället har jag två väskor. Den ena, är den "lilla aftonväskan", som är prydd
med pärlor. När jag jobbade var den bra att ha vid kvällstillställningar,  men
numera är det ju betydligt lugnare på den fronten.
Så den här väskan tas inte ner från hatthyllan speciellt ofta, inte vid ett
enda tillfälle detta år.... (det var där jag hittade den nu när jag städade).


Däremot kommer min "läderväska" i pastellfärger till användning var och
varannan dag (i alla fall när jag är på språng). Den köpte jag i somras
för 20 euro. Ett rea-fynd, som jag trivs med. Väskan är rymlig och 
den har plats för både telefon, börs, kamera och skrivblock. 
Det viktiga med en handväska är att man kan ha den på axeln
eller bekvämt bära den i handen. Och så bör den vara tillräckligt rymlig.


Jag minns ett speciellt ögonblick förra sommaren när jag satt och tjuvlyssnade
på några medelålders damer som satt på en sommarrestaurang.  De var åtta-tio 
stycken arbetskamrater, som satte sig ner med häften, pennor och datorer, redo för ett
snabbt lunchmöte. Medan de väntade på maten började de diskutera
väskor. Flera av dom hade köpt nya väskor under semestern.
Det skulle tydligen vara ett visst märke/modell (nu minns jag inte längre vilket
som gällde, jag är inte så där speciellt intresserad av märken och modeller...).
"Så ursnygg väska!" "Var har du köpt den?" "Var den dyr?"
Dom där väskorna var tydligen väldigt dyra, över 200-300 euro styck, de var ju
väskor som var inne! "Men man måste ju få unna sig själv något!" som en av damerna
uttryckte saken.... Där satt jag och tänkte att jag också hade unnat mig en ny
väska, en rymlig och snygg en - men betydligt mindre inne och 
betydligt billigare - men precis lika nöjd var jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar