måndag 14 september 2015

Nu har det hänt!

Nu har det hänt! Vi är med ankunge!
I morse när jag gick för att släppa ut ankorna fanns en
gul liten pipande boll bredvid Fru Anka.
Så när mamman ville ut för att äta lite, dricka och springa
runt ute på gården, då följde den lilla ungen med.
Bara att komma sig över dörrtröskeln var som att bestiga
Mount Everest, men se det klarade den lilla nyfödda med bravur.
Sedan sprang hen runt efter sin mamma hela tiden.


Gullungen!
Jag gick in för att läsa på nätet hur man tar hand om en så här liten krabat.
Friskt vatten vill den ha och sedan något att äta....
Nu har jag bestämt att mosa ett kokat ägg och hoppas att
jag till kvällen kan mata den med lite äggula. 



De första dagarna är de mest kritiska. Just nu ligger
ungen bredvid mamman, som ruvar ännu ett ägg. Vi får se om det
snart piper fler ungar i boet eller också inte.
Livet är svårt i början.

4 kommentarer:

  1. Men så härlig den är nog värd sin vikt i guld för dig tror jag ,det skulle den vara för mig ,kram nette

    SvaraRadera
  2. 'Helledudinge' vilken gullig liten sak. Grattis till 'Gullefjun'.
    Jag skulle ta upp den, pussa och gosa med den om det gick.
    Så jätte kul för er med denna lilla ankunge, jag är så avund på dig nu.
    Hoppas det blir fler så hen har någon att leka med senare, 'fniss'
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Men grattis till ankungen. Gud så gulligt, hoppas det kommer flera och att det går bra för dom.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  4. Så gullig! Man bara smälter.

    SvaraRadera