tisdag 12 september 2023

Varför jag alltid har några plastpåsar i bakfickan på hösten...

 Det gråa och dimmiga vädret fortsatte nästan hela gårdagen, men när den mesta dimman lättat blev det så mycket varmare. Nästan sommarvarmt (alltså nästan), tyckte jag! Så jag bestämde mig för att gå ut på långpromenad.

Lite dis låg ännu i luften märkte jag där jag gick. Numera har bönderna skördat sina fält eftersom vi har haft uppehållsväder i nästan en hel vecka (tänka sig!). Men ojdå, nu såg jag att löven börjar ändra färg också. Mot det brungula hållet....


Ute på slätten gick höstens första svanpar kring och försåg sig med fallsäd eller annat ätbart, fast när jag vandrade förbi på den rätt gyttjiga åkervägen tittade dom förstås på vad jag tänkte göra.  Men jag bara hoppade emellan gyttjepölarna och vandrade vidare jag (efter att ha knäppt två foton)!


Lite längre fram såg jag svalorna och andra småfåglar som samlats på en av de få luftburna el-ledningarna som ännu hänger kvar här i byn. Det känns som om dom också gör sig redo för flytt söderöver....

Jag tog fasta på skogen och såg att även den gör sig redo för förändring. 


På marken börjar olika växter även de ändra färg. Några tycker det ännu är bra som det är - medan andra tycker att rött är en fin färg!

Ännu är det mesta blåbärsriset grönt, men här såg jag en planta som ändrat färg.


Det finns ju en hel del röda svampar också. Växer lite här och där i anslutning till skogens träd.

Och så finns det tack och lov en del gula kantareller också. Tyvärr har någon annan hittat till ett av mina svampställen så igår blev det endast några små gulisar som fick följa med mig hem. Jo-så-att, jag har ju alltid en och annan plastpåse i bakfickan när jag ute i skog och mark. Fastän jag inte tänkt plocka med mig något kan jag alltid få syn på något som jag gärna tar med mig hem ändå. Som kantareller eller lingon eller....

... trattkantareller!

Här tänkte jag kliva på de vackra små trattisarna! Så glad jag blev och knäppte genast ett foto innan jag plockade med mig de största. Och gick några steg till - och upptäckte många många fler trattisar! Nu har tiden kommit när de små godingarna poppar upp ur jorden! Och längre fram var dom ännu större...och då hinner jag ju inte fota....!

Jag plockade med mig en påse trattisar i en av mina plastpåsar och vandrade genast hemåt. Det är ju inte det bästa att plocka svamp i en plastpåse - men vad gör man när man springer på dessa finisar!

Väl hemma satte jag mig ute i solen (jo för nu tittade solen fram en liten stund och det blev över +21 grader i skuggan!) för att rensa svamparna och idag blir det trattkantarellsås med något annat gott till...

Vilken tur jag hade plastpåsar med mig, för inte tänkte jag att trattkantarellerna redan hade poppat upp ur jorden! Hösten ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar