torsdag 16 februari 2023

Fåglar (när jag hör vårens första friarsång)

 De senaste dagarna har vi haft lite vår i luften, ibland har solen värmt och det har känts som om vi alla fått lite vårlig luft under vingarna efter de mörka månaderna.

Häromdagen kvittrade några talgoxar uppe bland några träd i skogen. En talgoxe stämde upp med ett härligt vårkvitter! Det lät som en friar-sång!

Jag fick länge söka med blicken efter den lilla kvittrande gynnaren där mellan trädens kvistar. Men där satt den! 

Då kom jag plötsligt att längta till våren och sommaren. Till tiden  när vi åter får omfamna alla fåglarna. Därför vill jag idag plocka fram några fågelfoton!

 


Jag längtar till våren när de första sjöfåglarna kommer (måsar, tärnor och trutar) och när dom sätter sig på den stora stenen ute vid bryggan...





 När dom flockas där ute vid vår villa, lägger ägg och föder upp sina ungar. Försommaren ändå....


Fast sedan finns ju numera den här fågeln också, den som jag inte tycker om. Skarven är en invasiv art som äter upp alla våra småfiskar i viken och som förstör vårt fiskbestånd....

Nej tacka vet jag våra fina vanliga stannfåglar, dom som bor här året om! Den som äter våra frön på vintern och kvittrar så härligt på vårvintern....

... och så våra tre husdjur, våra ankor, förstås. Här är det Kalle och hans två fröknar. 

Nu väntar vi alla på våren! Fast idag är det mulet och med lite snöblandat regn i luften - inte minsta hoppingivande vårvintersol idag inte... 

Det dröjer nog ett tag ännu innan vårens alla flyttfåglar dyker upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar