torsdag 9 januari 2020

Tänk vad sol och lite snö gör susen!

Årets januari-vinter har ännu inte infunnit sig.
Igår hade vi massor av plusgrader och snön lyste förstås med sin frånvaro.
Gårdagens nederbörd kom som regn och inte som snö.
 Jag saknar vintern, den som brukar braska så här års....
 För några dagar sedan vaknade vi dock till lite vitt på marken och snön den
smälte inte förrän till nästa natt när mera värme och regn behagade svepa in.

Men den molnfria himlen och den snöpudrade marken
gav oss massor av energi och vi begav oss ut för att jobba!


Redan innan solen hade masat sig ovan skogstopparna var vi ute i skogsbrynet
där vi håller på med lite slyröjning. Och så, när solen kikade fram var jag
framme med kameran....


Jag fångade de första strålarna som färgade några trädstammar nästan rosa på
andra sidan diket där grannen har sina marker.


Perfekt väder att röja bland vildvuxet sly. Det var omkring nollan och ingen vind.
Sambon fick lov att ta av sig jackan, nästan för varmt tyckte han.


Solen tittade fram mer och mer.... och det vita snötäcket gjorde sitt till
för att lysa upp världen.




Tänk vad lite sol gör underverk!


Och på skuggsidan såg jag att en hare hade varit på besök under natten.
Spåren i snön var så avslöjande.


Vi hade en jobbpaus inne i bilen och jag kunde inte låta bli att
rita ett hjärta i imman på bilfönstret...


Och så dagen efter solskensdagen.
Då blåste varma vindar och snön hade regnat bort under natten.
Det var bara grått och trist när vi jobbade med vår slyröjning.
Mera sol och snö till folket säger jag!

1 kommentar: