fredag 31 januari 2020

Januari år 2013-2020

Eftersom jag bloggat i flera år redan har jag dokumenterat många årstider.
Jag har njutit av årstidsväxlingarna och jag har härmed lite statistik på
hur det såg ut för x antal år sedan. I alla fall för åren 2013-2020.
Det här har jag bloggat om de sista dagarna i januari
under de senaste sju åren - och som slutknorr foton från i går.


Den 30 januari 2019 hade vi snö och kallt. En riktig vinter, alltså.


Den 30 januari 2018 var det mycket rimfrost i träden, snö på marken
och vi jobbade i skogen (och jag fick en stock på handen så att jag vrååålade...)


Den 31 januari 2017 var det ingen snö alls och vi jobbade med att köra ut
ved ur skogen då också. Januari 2017 var precis lika snöfattig som årets januari, men
januari 2020 har varit snäppet varmare (och i år har vi fått snö månadens sista dagar...).


30 januari 2016 bloggade jag om när njöt av kaffepaus i skogen.
Tydligen skogsjobb det året också.... och en del blidsnö.


Och vet ni, den 31 januari 2015 var jag också i skogen. 
Då räknade jag årsringar.....


Den 31 januari 2014 bloggade jag om mycket kalla januaridagar och om 
mitt frilandsjobb som bjöd på intervjuer om både hälsa och inredning...
inte minsta skogsjobb (eller kontorsjobb för den delen) alltså. 


Den 31 januari 2013 bloggade jag om +2 grader och snömoddigt på gatorna.
Då var jag ännu kvar på mitt heltidsjobb inne i staden och jag fick
plocka fram en skogsbild som jag säkert knäppt flera dagar tidigare.

Och vad kommer jag att blogga om för foton detta år?
Jo, dessa foton förevigade jag under gårdagens promenad:




Titta, vi har ju fått snö! Äntligen något som kan kallas vinter.
I natt fick vi dessutom lite mera blötsnö, så vitt är det åtminstone.
(Och, varken igår eller idag, är det skogsjobb hos mig!)
Idag är jag hundvakt och jag skall snart bege mig ut på hundpromenad.
Det är +1 grad, lite snöslabbigt och småhalt.
Sista januari och fredag, bara kombo där!

1 kommentar:

  1. Tack för minnesbilder om hur vintern varit tidigare!
    Man glömmer så fort hur det var för nåt år sen, men i år är det ju extremt solfattigt och varmt för att vara vinter.

    SvaraRadera