fredag 6 oktober 2023

En räkneramsa på dialekt

 Idag har jag åter träffat mina barndomsvänner och allt roligt som vi hittade på kommer i ett senare blogginlägg. 

Men eftersom vi pratade barndomens dialekt dagen lång kom jag att tänka på denna ramsa som vi hade med oss i bagaget från svunna tider.... (Ramsan skriver jag på vår dialekt, ber om ursäkt till alla er som inte kan dialekten!) Den här räkneramsan är till er, mina barndomsvänner! 

Kommer ni ihåg??

Eitt, tvåå - byri å påå

trii, fyyr - itt så dyyr

fämm, seks - let e veks

sjuu, åtta - piss i påtta

niiji, tiiji - sliipa liijan

elva, tåLv - såopa gåLv

trätton, fjåortton - lappa stjåurtton 

fämmtton, sextton - lappa pjekson

sjutton, adärrtton - spiika pärtton

nitton, tjougo - fåur ti Tjyro!


Dagens foton är från veckan som gått. I morse hade vi minusgrader för första gången denna höst (kallast -2 grader under morgontimmarna), men med solens hjälp blev det varmare  mitt på dagen (hela +9)! Nu till sena kvällen har molnen drivit in och det regnar - inte snö ännu i alla fall....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar