torsdag 26 oktober 2023

När mossan knakar

 Hela veckan har vi haft solskensväder och mycket kyligt. Vi har vinter i oktober!

Sent i går eftermiddag gick jag ut till en liten mosse i skogen. Solen står inte speciellt högt på himlen längre (numera har vi dagsljus i endast 8 timmar och 50 minuter, dagarna blir bara kortare...), men himlen var alldeles molnfri och som sagt solen sken men träden skymde mycket av solens ljus.

Marken var stelfrusen och mossan frasade under mina fötter där jag klev fram till den lilla mossen i skogen. Det är ingen snö på marken ännu, men rimfrosten har tagit över landskapet. Det är minusgrader hela dagarna och ner mot minus 10 grader nattetid...

Den här tiden på året brukar det normalt vara mjukt och vått här ute i skogen. Men inte i år. Mossan knakar under mina fötter där jag går, också lingonriset är alldeles stelfruset....

Men det är vackert i skogen ändå! Jo, visst älskar jag skogen alla årstider!

Och speciellt vackert är det ju när jag kikar upp mot en alldeles klarblå eftermiddagshimmel! Med klarblå himmel blir ju dagarna så mycket längre än när det är grått och trist hela dagar. 

Oktober lunkar mot sitt sitt slut och vi bjuds på dagar med sol men ingen värme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar