onsdag 6 november 2019

Svenska dagen den 6 november

Idag firar vi finlandssvenskar Svenska Dagen.
Och firat just den 6 november, det har vi gjort enda sedan 1908.
Dagen instiftades av Svenska folkpartiet för att ena de svenskspråkiga 
i Finland och på det sättet främja bevarandet av det svenska kulturarvet.
I Finland, som hört till kungadömet Sverige åren 1249-1809, hade 
svenskan en stark ställning även under 1800-talet när landet 
var en del av tsarens Ryssland. Men finnarna ville förstärka det
finska språket och den finska rörelsen växte sig starkare med tiden.



Med lantdagsreformen år 1906 fick finska språket en starkare roll i landet
och nu började man bekymra sig  över det svenska språket i Finland.
Svenska folkpartiet (SFP) bildades under år 1906. 
Att man sedan valde datumet 6 november för att fira svenskheten berodde på att detta
datum var Gustav II Adolfs dödsdag. Det var nämligen under hans regeringstid som
Sverige kulminerade som stormakt (år 1611-1632). Och i och med att man redan 
firade hans dödsdag tyckte man att man detta datum även kunde fira den
finlandssvenska sammanhållningen.


Idag har Finland två nationalspråk, nämligen finska och svenska.
Och ännu idag firar vi Svenska dagen med fina fester med utmärkelser.
För den stora allmänheten kanske man inte firar speciellt mycket, men visst
ställer vi finlandssvenskar oss lite i givakt denna dag!



Dagens foton knäppte jag i morse vid 9:30-tiden. Himlen var molnfri och 
solen höll på att klättra högre på himlen. Ute hade vi minus 7 grader och det
var om möjligt ännu mera rimfrost än dagen innan.
Väl inne bryggde jag mig en stor kopp te av märket "rimfrost" 
och fyllde på med skivad färsk ingefära i min tekopp. 
Så gosade jag in mig i stugvärmen med det varma teet och mumsade på smörgås med 
lagrad herrgårdsost medan jag läste vår finlandssvenska lokaltidning. 
Det blev en bra start på en solig och vacker novemberdag.
Efter att ha huserat ensam hemma några dagar blir det snart åter fart i huset
när sambon kommer hem från några dagars sångframträdande på båten
mellan Helsingfors och Stockholm......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar