tisdag 5 november 2019

Rimfrost i november

Nu känns det att vintern knackar på dörren.
I går morse hade vi minus 7 grader och i morse minus 5.
Dagen har inte bjudit på någon värme, det har hållet sig långt under
nollstrecket även dagtid - och på det lite kall vind...
Ja, inte minsta solglimt, utan endast detta eviga grådis.
Men ack så vackert det är!




Dom här fyra fotona knäppte jag igår eftermiddag. Jag tyckte det var
så vackert med rimfrost och tänkte att vackrare än så här blir det inte.
Men när jag vaknade i morse då var det ännu vackrare!
Hela världen var klädd i rimfrost!



Tyvärr hann jag inte ut med kameran från morgonen, fotona
ovan knäppte jag vid 12-tiden mitt på dagen.
Det var disigt - och ack så vackert!



När jag på eftermiddagen gav mig ut på min vandring längs slättens
gömda stigar var det vitt i gräset och skogen lyste vit.
Det disiga vädret gjorde att det kändes som att vandra i en drömvärld.


Det var ju så vackert! Rimfrost överallt, trots att en ettrig vind
blåste och gjorde sitt till att trolla bort det vita.


Inne i skogen fanns ingen rimfrost, men titta där mellan stammarna...
där i bakgrunden lyser träden vita!



Så vackert ute i naturen, trots att alla färger nästan hade försvunnit.


Här zoomade jag in på björkens rimfrost.
Visst ser det ut som snö!



Åter där ute på slätten där nordanvinden bet i kinderna, där
klamrade sig rimfrosten ännu kvar på grässtrån, buskar och trädens grenar.
Vilken tur att jag hade vinterjackan med varm krage, mössa och 
en tjock halsduk! Det är dags för vinterkläderna nu.
Vintern är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar