tisdag 26 november 2019

Minnen: min första hyreslägenhet

När jag fick mitt första fasta jobb som bankfröken fick jag även
hyra en liten lägenhet en våning ovanför banklokalen. Då var jag runt 20
 och hade varken mycket av pengar eller saker. Lägenheten var en etta med
härligt badrum och pytteliten kokvrå, passade mig perfekt. Det var ett
stort rum som jag använde till vardagsrum och med två nyinköpta fåtöljer
och ett soffbord blev det möblerat. Jag köpte också en Lunda-hylla som 
jag satt ut från långväggen och som blev en avskiljare till Heteka-sängen.
Sängen fick jag med mig hemifrån och den var så obekväm, dessutom
knarrade den varje gång man skulle svänga sig...

 

Badrummet  det var ändå det absolut Lyxigaste jag varit med om!
Alltså Lyxig med stort L. Det hade vitt helkakel och det lyxiga var det stora 
badkaret med dusch. Jag köpte mig ett gott badskum och jag minns att jag
badade ofta, ofta. En gång när mamma och jag skulle ha det avkopplande en kväll
tappade jag upp ett varmt bad och mamma låg så länge i badet att jag
trodde hon hade somnat. Men nej, hon bara njöt. "Undrar vad som händer
när jag legat ovanpå pengarna" utbrast hon när hon klädde på sig igen.
På den tiden förvarades stora mängder pengar i bankens bankvalv en trappa ner.
Och visst - dagen efter vann hon på Lotto! Inte storvinsten men en liten
slant så stor att hon kunde köpa sig en taklampa i kristall och två
fönsterlampor som var populära just då. Kristallampan hänger numera i vårt
vardagsrum och påminner mig varje dag om mammas Lyxbadande.

 
 Kokvrån var så liten att jag inte hade något köksbord. Jag hade målat upp 
ett smalt gammalt 1800-talsbord som jag hade mellan vardagsrummet
och köket (hade inga köksstolar). Jag har ännu det lilla bordet
ute vid vår sommarstuga, det kommer ännu till användning som 
avlastningsbord. Jag kommer inte ihåg att jag använde köket speciellt 
mycket. Men jag ägde en brun kaffepanna och några kaffekoppar som kom
väl till pass när släkt och kompisar kom för att hälsa på. Jag som alltid 
tyckt om att baka kommer ändå ihåg att jag bakade rätt ofta. Men jag åt nog
aldrig frukost (jag äter ännu idag endast en smörgås på morgone. 
Vissa saker förändras aldrig..... )


Vad gjorde jag på kvällarna i min lilla etta? Jag kommer ihåg att
jag var ut på promenad varje kväll, jag hälsade på släkt och vänner.
Jag brukade gå ut och gå med ett gäng kvinnor, riktigt trevligt var det.
Vintertid skidade jag i skidcentret, men jag tyckte inte om alla backar. 
Och det var den tiden jag och mina barndomsvänner var ute på dans så
ofta vi bara kunde (mest helger förstås). Jag var förstås en flitig gäst i 
biblioteket, för precis som nu läste jag massor. Jag handarbetade, 
 jag var flitig med att både sticka, virka och sy stramalj. 
Tröjan ovan stickade jag nog i den lilla ettan. Ja, och så gick
jag på kvällskurser. Bland annat porslinsmålning tyckte jag var kul.


Jag målade inga blommor på fat som skulle hängas på väggen, inte målade
jag kaffekoppar heller. Nej, bland annat den här katten målade jag. 
Den här kakelplattan hänger numera på min köksvägg.
Jag kommer också ihåg att det var i den lilla lägenheten som jag och B
planerade den första inter-rail tågresan igenom Europa.... (det blev fler resor).
Jag jobbade några år på banken och sedan sade jag upp mig för jag
kom på att jag ville studera vidare. Så jag flyttade ut från min lägenhet
och pappa hämtade upp mina få möbler med traktor med släp och så
drog jag vidare till några år med universitetsstudier (fast efter en månad i 
studiebubblan tyckte jag att jag kunde deltidsjobba också - så jag fick ett nytt
bankjobb i min nya hemstad. Men allt det är en annan historia....)

1 kommentar: