torsdag 1 februari 2018

Domherrar förser sig med solrosfrön

I natt har vinden härjat kring husknutarna och jag tvingades lyssna till
 knäppande och knakande ljud i huset. Ibland hördes det som ett inbrott nere
i köket.... var det inte dörren till ett köksskåp som öppnades och stängdes?...
eller höll någon på att montera ner köksfläkten?... och vem dunkade i ytterväggen
ute mot vägen?... Usch, min skönhetssömn stördes under natten!
Nattliga vinterstormar är inte önskvärda!
När dagen grydde avtog stormbyarna, men att det blir mera busväder
med snöfall framåt kvällen det känner jag i hela kroppen!


När jag avnjöt mitt förmiddagskaffe satt jag och tittade på två domherrar som mumsade
på solrosfrön från vår fröautomat. Det höga huset som innehåller solrosfrön har
sett sina bättre dagar, automaten blåste nämligen ner förra vintern och fick sina törnar.
Men småfåglarna ser inte ut att bry sig.


Där mot vedlidret sitter han, domherrehanen, och mumsar i sig frön.
Lite burrigt kallt idag igen ser han ut att tycka.
 Men solrosfrön är mumsigt på vintern!


Under fröautomaten sitter en annan röd domherre. Vinden eller han där uppe
har lyckats tappa, eller kanske sprida ut, en hel del frön i snödrivan på marken. 
Nu passar fåglarna på att förse sig, de vet ju inte hur nästa vinternatt 
kommer att bli.


Ibland sätter sig en av fåglarna i ett träd. Nästan alltid med ett frö i munnen.
Det är skytteltrafik till och från fröautomaten. Och så lika plötsligt
som fåglarna kom så försvinner de in i barrskogen.

1 kommentar:

  1. Domherrar är en utav mina absoluta favoriter, givetvis gör de sig fint i vinterlandskap.
    Vi har massor av dem här och massor av de andra, här köpes frö för många tusen och som tack kommer de och tackar oss med sin närvaro.
    Precis som du skriver, lika plötsligt som de sitter där och pickar lika plötsligt försvinner de och vi har ju skogen i närheten.
    Fåglarna behöver oss verkligen nu, särskilt de som finns i norr.
    Tack för dina fina bilder.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera