lördag 3 februari 2018

Äntligen solen - men oj så kyligt

Efter dagar, veckor - ja, månader - har vi idag haft en molnfri dag.
Solen hade ju inte alls försvunnit! Den har trots allt kanske funnits där hela tiden,
men först idag fick vi beviset på att den finns kvar.... På riktigt, inte bara i drömmen....
Idag har vi alltså haft en vacker vinterdag med blå himmel utan ett endaste moln!
Med solen kom också kylan, det kändes riktigt kallt när jag var
ute på min promenad. Snön knarrade under fötterna, precis som det skall
göra på vintern.Skönt med en riktigt vacker vinterdag tycker jag!


Domherrarna satt uppe i en björk och solade sig i kylan.


Tänk så vackert det är med blå himmel.
Blått och vitt.


Inte varje dag denna vinter jag har kunnat kisa mot solen ....


Inne hos ankorna har det blivit kallare och kallare. På fönsterglasen har det 
bildats iskristaller, numera är fönstren helt istäckta.
Men ankorna klagar inte över lite kyla. Helt säkert väntar de ändå på vårsolen
och de drömmer troligen om att få gå ute på gården utan att frysa som sina ankfötter.
Kalla vinterdagar vill de ha massor av mat och jag får också lov att se till
så att deras vatten inte fryser. Våra tre ankor är överlyckliga när jag
tittar in till dem med lite varmt vatten. Oftast har jag med mig lite grönsaksrester
så här vintertid och så får de picka i sig minst en skopa havre och lite ankfoder
så att de håller vinterkylan stången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar