måndag 4 september 2017

Havet blev en spegel

Tänk vilka vackra kvällar vi får när sommaren kom tillbaka! Ja, för
det känns faktiskt som om vi ännu får njuta några sensommardagar med
både sol och minimal vind nu i början av september.


På lördagskvällen var det så vackert ute vid vårt sommarparadis.


Medan bastun värmdes gick jag runt och njöt av vädret. Plockade hallon
och gjorde hallonsylt. Stekte plättar och åt plättarna med sylten och vispad grädde.
Men titta här, en slemmig svamp bakom bastun.... huu inte alla
svampar är till sin fördel....


Lagom till kvällen blev vattenytan en spegel. Jag bara frågar mig hur
många kvällar med stiltje denna sommar? Egentligen tycker jag det blåst heeela
korta sommaren. Eller hur var det? Jooo så var det, nordan var i farten mest hela tiden!


Solen hade sjunkit bakom trädtopparna när vi gick i bastu.
Hur många gånger har jag inte frågat mig hur det kan vara sååååå
skönt i en varm bastu. Ånga från varma stenar. God bastutvål.
Och efter att ha tvättat sig riktigt ren sätta sig rykande varm ute på 
träbänken och låta sig sakta kylas av. Njuta av naturen och tystnaden....
eller snarare njuta av sjöfåglarnas tjatter ute på fjärden....


När jag gick upp till villan för att göra lite kvällste lyste både himmel
och hav i rosa. Vilken vacker septemberkväll!
Och som "grädde på mosen" en underbart god sömn i septembernatten
(för när septembermörkret föll då tystnade fåglarna).


2 kommentarer: