lördag 23 september 2017

Trattkantareller i höstskogen


Idag har jag varit ute på trattkantarelljakt. Nåja, jakt och jakt, jag
kan mitt trattkantarellställe och det är bara att vandra iväg ut i skogen till
 "mina jaktmarker". Trattisarna kommer upp på samma ställe år efter år och
nu efter veckor av regn tänkte jag att dom borde ha växt till sig.


Och visst! En hel del trattisar som klamrade sig fast vid varandra.




Det gäller att gå med blicken nere i marken, dom är allt svåra att få syn på!
Ibland är det svårt att se skillnad på svamp och torkade löv.


Under en sten med massor av mossa och gamla kvistar växte denna lilla samling.
Jag hittade rätt mycket svamp, men inte lika mycket som förra hösten.


Det är härligt att vandra ute i skogen på hösten.
Idag var luften klar, trots att det var mulet. Inga mygg och inga 
älgflugor heller för den delen.


 Här gick jag längs vägen med det gamla älgtornet. Snart inleds älgjakten i
vårt landskap. Under älgjakten brukar jag inte vandra kring i skogen, en vill ju inte
bli förväxlad med en älg....


I skogen finns förutom trattkantareller och vanliga gula kantareller (som
jag också plockade idag) en hel del ståtliga svampar.


Vissa gömde sig under gammalt granris, men vackert röda det var dom!


En vattensamling i skogen och vattnet är alldeles svart.


Någon vacker våtväxt trivs i vattnet. Så vackra blad tycker jag!


Höstskogen håller på att ändra färg. Från grönt till gult och brunt.
"Hösten är vacker - det är en så skön stillhet över hösten",
tänkte jag när jag vandrade hemåt med en välfylld svampkorg.

2 kommentarer:

  1. Oj så härligt med ett eget svampställe!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder i naturen, vist är hösten vacker men ändå vemodig enligt mig.
    Man ser hur naturen sakta går till sin vintervila och den talar då direkt till mig hur dagarna kommer att bli flera månader framöver, nej vintern är icke för mig.
    Jag förstår att svamparna är svåra att hitta när de kan likna löv och även gömma sig under dem.
    Härligt att du bara kan gå till ditt 'tratt-ställe' och att inga vildsvin har ätit upp dem, för det gör dom hos oss i vår närhet.
    50 m från huset kallar jag för närhet.
    Så du förstår att det inte är så kul med promenader precis i vår skog, alla grannar är informerade och beredda med bössorna även på natten.
    Jag ska ta bilder och visa i ett blogg inlägg snart.
    Lycka till i skogen.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera