lördag 30 september 2017

Stadens sprakande esplanader får avsluta september

Så har vi kommit till den 30:e september och det är dags att ta adjö
av årets första höstmånad. Det känns som om dessa septemberdagar bara har 
varit regniga eller gråmulna i dimman. Fast tittar jag på mina foton har det minsann
 lyst lite sol också! De senaste dagarna har däremot enbart bjudit på dimmigt väder.


Månadens sista foton är tagna i går eftermiddag i ett dimmigt Vasa.
Nu börjar esplanadernas lönnar lysa röda och gula. 
Det är så vackert!




Fler och fler vackra lönnlöv faller till marken....
Det är just nu det är så vackert att gå mitt i esplanden,
mitt i havet av vackra lönnlöv.....
I går såg jag att renhållningen redan börjat frakta
bort de första högarna av löv....



Esplanadernas trädplanteringar har en viktig funktion,
de förhindrar den "hungriga" branden att sprida sig. Hela Vasa stad brann ju ned helt och hållet
år 1852, det var efteråt man beslöt bygga upp en ny stad på dess nuvarande plats.
Det var också då man anlade breda esplanader med vackra trädplanteringar.
För på den tiden var många hus byggda i trä, men det kan ju brinna även i
stenhus (det har ju nyligen skett här i staden).
 
 
Hösten - precis som vårens lövsprickning - är en vacker tid längs stadens gator!
Nu ser jag fram emot en ny oktober månad och hoppas att vi kan
njuta av fint höstväder även längre fram. 

2 kommentarer:

  1. Wow wow så fantastiskt vackert, något tidigare är ni än vi här.
    Men i rasande fart ändras naturen även här, däremot har vi haft en underbar solig fin vecka. Exakt precis Brittsommar ! och den behövde vi minsann.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera