torsdag 7 september 2017

Svampar och djur längs vandringsleden

Efter massor av arbete de senaste veckorna hade jag plötsligt en ledig
torsdag. En helt ledig dag! Solen sken och förmiddagen bjöd på härligt väder,
men väderprognosen visade på regn till kvällen. Här gällde det att handla
snabbt, tänkte jag. Nu gällde det att ta hand om dagen på bästa sätt.
Jag kände efter - vad skulle jag göra? Jo, jag kände för en dag i skogen. 
Jag kände inte för någon bärplockningsdag - nej, en vandringsdag skulle det bli!
Det fick bli några timmars vandring längs Iskmo-Jungsunds vandringsled.


Den här vandringsleden har jag vandrat många gånger.
Men varje dag bjuder på nya färger och nya upplevelser. 



 Leden går igenom skogsmark och längs små insjöar. Vackert och
rofyllt så det förslår. Jag vandrade ensam, ingen annan var ute längs leden.
Jag hade ingen brådska. Jag stannade och fotade, satte mig ned och lapade
lite sol, åt av solmogna hallon och lyssnade till fågelsången.


En liten ekorre i en gran. Den tittade misstänksamt på mig.


När jag zoomade in med kameran fick den plötslig fart och sprang upp längs
stammen, Den fräste och burrade upp svansen för att göra sig stor och farlig.
Nej, lilla vän, jag ville ju inte göra dig illa, inte ens skrämmas....


Andra djur i skogen är myrorna. Här en stor myrstack, ett jättehus.


Ett annat litet djur som jag såg var denna groda. Liten var den och när jag
närmade mig skuttade den förskräckt iväg. Jag hann knäppa minst 
tio foton innan jag fick en bild där den satt alldeles stilla.


Och så såg jag denna larv på en av spångarna.  Den var vacker, men den blev
också rädd för mig och rullade ihop sig till en boll när jag skulle fota riktigt nära....


Och så den här ormen.... nej, det är ju bara en granrot! I början av leden
är det rätt mycket trädrötter och en hel del stenar, så en solig och 
torr dag i skogen är verkligen att föredra.


Här trodde ja att näckrosorna blommade, men när jag zoomade in visade det
sig att det var fågelfjädrar. Troligen från någon mås eller trut eller...




Solen lyste på en enrisbuske. Det var vackert i skogen!


Röda lingon.


Det fanns också en hel del svampar i skogen. Jag är ingen riktig svampkännare 
och jag var inte ute för att plocka - jag ville bara få dom på bild.






Den här svampen påminner om ett mönster på Rörstands porslin.....



Och så till sist en rosa svamp, sådana visste jag inte ens att det fanns.


En härlig vandringsdag, det var precis vad jag behövde denna torsdag.
Nu är det kväll och efter många solskensdagar får vi nu lite regn.


1 kommentar: