måndag 20 mars 2017

Visst känner man att våren snart är här!

I går när jag gick ut på min eftermiddagspromenad kunde
jag inte låta bli att titta efter vårtecken. Jag vet... våren är ju inte här ännu
(inte här uppe i norr), men det är nu när ljuset är så lovande som man börjar 
längta. Man börjar längta efter värmen, efter den riktiga vårvärmen!
(Som gör att allt "exploderar" här i norra delen av Europa).
Jag tänkte ut vilka tecken som just nu lockar fram min vårlängtan.
Det blev en lista med tre tidiga vårtecken.


Nummer ett på min vårlista är ljuset. Dygnet som får ytterligare många fler ljusa 
minuter för varje dag som går. 
Nummer två på min lista är videkissorna. De vackra, vita, mjuka.


Nummer tre på min lista är fågelsången. Nu är den tillbaka!
"Tii-taa, tii-taa" hörs uppe i en av skogsdungens högsta grantoppar. Där
uppe sitter talgoxen och kvittrar. Med det här ljudet utmärker den sitt revir.
(När jag gick ute på slätten lyssnade jag efter ljudet av lärkorna som brukar inta
slätten under sommarmånaderna, men de har inte kommit hit till oss ännu.)

I dag är det vårdagjämning.
Nu är dagarna längre än nätterna! Tjohoo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar